Louis Poulsen

Nigdzie indziej w Europie, światło nie wpływa na społeczeństwo w tak znacznym stopniu jak w Skandynawii. Kiedy kraje Morza Śródziemnego, celebrują życie pod gołym niebem, białe noce i mroki zimy terroryzuja mieszkańców Europy Północnej. To ekstremalne warunki dla organizmu, choć kto tego nie doświadczył, zapewne uzna to za przesadę. Wówczas dom, musi rekompensować nam to, co funduje nam przyroda i jakie stawia nam ograniczenia. Skandynawowie  perfekcyjnie aranżują światło, a najchętniej wybieranymi przez nich lampami są lampy Louisa Poulsena.

Louis Poulsen to duńska marka zalożona w 1874 roku, przez Louisa Poulsena. Nie wywodzi się z ona z typowych, wzorniczych tradycji skandynawskiego minimalizmu, gdyż firma powstawała poza Danią. Jednak umiejętność panowania nad światłem płynie w DNA marki.
Z marką współpracuja najlepsi projektanci tacy jak Arne Jacobsen, Verner Panton, Oki Sato, Louise Campbell czy Alfred Homann. Najbardziej owocna współpraca marki wiąże się jednak z Poulem Henningsenem, z którym to Louis Poulsen stworzyła ikoniczną kolelekcje lamp PH5. Poul Henningsen był istnym rzeźbiarzem światła, architektem, krytykiem, pisarzem i jedną z najbardziej znaczących osób duńskiego świata kultury okresu międzywojennego.

Świadomy roli i wpływu światła na codzienne funkcjonowanie,
Poul Henningsen stworzl w 1920roku wyjatkową kolekcję  lamp PH, w których rozproszone światło miało poprawiać jakość i komfort życia. Filozofia Poula Henningsena wytyczyła jasny kierunek dla marki Louis Poulsen, według której kształtują nowe projekty. To marka zbudowana na kontrastach tradycji i innowacji,formy i funkcji, pasji i najwyższej jakości rzemiosła. W ofercie Louis Poulsen, znajdziemy szeroki wachlarz ikon skandynawskiego designu, ale i wiele współczesnych projektów, przyszłych ikon.

Kiedy Wilhelm Lauritzen projektował lampę VL38 dla kopenhaskiego radia, zapewne nie zdawał sobie sprawy, z tego jaki sukces osiagnie i jak bedzie popularna 80 lat później.

Nikt nie przypuszczałby, że lampy Doo-Wop zostały zaprojektowane w 1952 roku na Dunskiej Marynarki.

Louis Poulsen w dalszym ciagu trzyma sie wysokich standardow,  przy doborze partnerow. GamFratesi to utalentowany miedzynarodowy, duńsko-włoski duet projektowy który pracowal nad projektem lampy Yuh, w której widac wyraźne inspiracje projektami Arne Jacobsen, której geometria ma w sobie cos uderzającego. Lampa jest geometryczna jednak nadal, co typowe dla Louisa Poulsena, jest bardzo rzeźbiarska.

Rustykalny design w miejskim salonie.

Skagerak to duńska, rodzinna firma, głęboko zakorzeniona w skandynawskim designie i najlepszym rzemiośle. Założony w 1976 roku, w mieście portowym, w północnej Danii, w Aalborg, przez Jesper’i Vibeke Panduro, Skagerak powstał z marzeń o tworzeniu pięknych mebli na pokolenia. Marka Skagerak jak żadna inna marka oddaje nordyckiego ducha i typowo skandynawską energię.
 

Nazwa Skagerak, wzięła się od niewielkiej cieśniny łączącej Danię ze Szwecją i Norwegią. Historycznie, cieśnina Skagerrak była kluczowa dla rozwoju nordyckiego regionu.
Jak sami mówią, Jesper i Vibeke są podobni do cieśniny, niezmienni lecz stale w ruchu, ukazujący inne oblicza, niczym cieśnina Skagerrak.
Nordyccy tradycjonaliści eksperymentujący z nowymi trendami technikami, dającymi nowe możliwości na wydłużenie żywotności materiału czy podniesienia jego parametrów. 

40 lat doświadczenia i tradycji w wytwarzaniu najwyższej jakości mebli czyni Skagerak, marką szanowaną, podziwiana i pożądaną przez ludzi na całym świecie. Siłą Skagerak jest autentyzm, prostota i mistrzowskie wykończenie.  Skagerak wydobywa z naturalnych materiałów to co jest w nich najpiękniejsze, a wszystkie materiały pochodzą od sprawdzonych dostawców, z certyfikowanych upraw oraz źródeł. Etyka jest główna wartością marki Skagerak, a jakość ich produktów nie powinna być mierzona jedynie przez poziom wykonania i walory estetyczne materiałów. Czynnikiem jakości jest stosunek do produkcji. Wszystkie meble, powstają w najwyższym poszanowaniu środowiska i praw człowieka. Będąc członkiem B Corp, marka Skagerak sprzeciwia się wszelkim formom wyzysku, dyskryminacji i nierównościom.

Skagerak to piękny koncept, który nieustannie się transformuje, co sezon zaskakuje i wynosi markę na coraz wyższy poziom. Skagerak niczego nie udaje, konsekwentie i bez żadnych kompleksów realizuję wspaniałą sielankową wizję, rodem z prowincji, o której marzy niejeden mieszczuch.

Mater Design, marka na miarę XXI wieku

Mater Design to marka bliska ideału !
Niewiele jest na świecie marek tak spójnych, szlachetnych i świadomych. Założone w 2006 roku przez Henrika Marstranda, Mater jest skandynawskim studiem projektowym dla którego nadrzędną wartością jest etyka. Etyka pracy ludzi zaangażowanych w proces twórczy, etyka związana z pozyskaniem surowca, sposobem jego obróbki, a nawet jego utylizacji.

Niestety przyzwyczajeni do cen, bazujących na wyzysku i cierpieniu innych, nieczęsto zastanawiamy się, jak powstały materiały wykorzystane do produkcji, kto je stworzył, w jakich warunkach i za jakie wynagrodzenie. Nie zastanawiamy się czy bawełna wykorzystana do naszej, tańszej bluzki, była przyczyną wycięcia lasu i ile wody zmarnowano na jej wyprodukowanie. Na szczęście, coraz więcej osób jest świadomych tych procesów i coraz więcej osób jest w stanie zapłacić więcej, w proteście przeciwko nadmiernej konsumpcji i powszechnej ignorancji.  

Mater cechuje niezwykła jakość, rzemiosło dbałość o detale i wykończenie zapierające dech w piersiach miłośników designu. Czerpiąc energię, doceniając kunszt i talent lokalnych rzemieślników rozsianych w różnych zakątkach świata, Mater stworzyło swoistą platformę pomocy i wsparcia. Motywacja, edukacja, uczciwy zarobek oraz godne warunki pracy to tylko część z zadań realizowanych przez Mater w mniej cywilizowanych krajach .
Etyczne kolaboracje, zrodzone z dobrej energii owocują pięknymi i ponadczasowymi realizacjami.
Bardzo istotnym, o ile nie najważniejszym etycznym czynnikiem jest troska o środowisko.
Mater Design bezustannie zwiększa wykorzystanie odpadów w swoich projektach. Aktualnie wiele recyklingowanych materiałów poddawane jest procesowi upcyklingu, polegającemu na odtworzeniu i poprawieniu parametrów pierwotnego surowca. W efekcie otrzymujemy pełnowartościowy materiał o wzmocnionej wytrzymałości i dodatkowych właściwościach.

Mater Design to marka ceniąca wartości, człowieka , środowisko i samego klienta.To w połączeniu, ze wspaniałym designem i autentycznymi materiałami, składa się na najwyższą jakość. Estetyka Mater ma wyraźne odniesienie do skandynawskiego minimalizmu, większość form ma bardzo organiczne kształty i naturalną kolorystykę.
Wszystkie produkty tworzone są w sposób zrównoważony i etyczny co czyni Mater, jeszcze piękniejszym i bardziej wartościowym.

Posprzątajmy ocean !

Nasza planeta jest w katastrofalnym stanie i jest to ostatni moment na zmianę, ostatnia szansa by zareagować, zatroszczyć się o środowisko i ocalić nasz wspólny dom. Emisja gazów cieplarnianych spowodowana spalaniem paliw kopalnianych, nadmierną konsumpcją i produkcją mięsa oraz niekontrolowaną wycinką lasów prowadzi nas ku zagładzie.
Przełowienie, zaśmiecenie mórz i oceanów sprawiło, że są one niemalże doszczętnie wyeksploatowane. Jak długo będziemy jeszcze udawać, że problem nie istnieje ? Musimy skończyć z powszechną ignorancją, kupować znacznie mniej i dokonywać naszych zakupów bardziej świadomie.

Mater Design, bezustannie stara się wpłynąć na branżę meblarską, aby tak jak oni, zmieniła swoje podejście do produkcji, zgodnie z globalnymi celami Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jednym z ich głównych założeń jest ochrona „Życia pod wodą” i aby zrozumieć, w jaki sposób można przyczynić się do zmian, rozpoczęto współpracę z jedyną na świecie firmą, zajmującą się recyklingiem sieci rybackich. Firma mieści się na zachodnim wybrzeżu Danii, co jest dodatkowym proekologicznym i bardzo wygodnym czynnikiem.  Innowacyjny model biznesowy, motywujący rybaków, z całego świata, do wysyłania zużytych sieci rybackich, płacąc uczciwe pieniądze za odpad, który zamiast zalegać w morzu, staje się pełnowartościowym surowcem. Porzucone, dryfujące sieci, są śmiertelną pułapką dla morskich ryb ssaków, od których zupełnie niepotrzebnie ginie ogromna liczba zwierząt.

 

Długo zastanawiano się, w jaki sposób wykorzystać nowatorską metodę produkcji oraz nowopowstały surowiec. Mater Design zainicjowało współpracę z jedna z najstarszych i najbardziej szanowanych rodzinnych pracowni projektowych w Danii oraz z samą Dennie Ditzel, dziedziczką spuścizny Nanny i Joergena Ditzel.
Przeanalizowano ich archiwa projektowe, aby odnaleźć projekt, który pasowałby najlepiej do nowego materiału. W taki oto sposób powstała piękna kolekcja outdoorowa, charakteryzująca się lekką konstrukcją, składającą się z powtarzalnych paneli oraz metalowej ramy.

Ocean to odświeżony koncept z lat pięćdziesiątych, który był wstępnie zaprojektowany na użytek własny Nanny i Joergena. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej kolorystyki, materiał nie wygląda jak standardowy plastik, a cała kolekcja już na początku 2019 roku została doceniona przez magazyn Wallpaper, nagrodą Wallpaper Design Awards.
Kolekcja Ocean to kwintesencja Mater Design, to wspaniałe wzornictwo w połączeniu z troską o środowisko i społeczną odpowiedzialnością .              Sukces kolekcji Ocean daje nadzieję na zmianę i na lepsze jutro…

HAY. SIŁA INTUICJI

HAY to dziecko Mette i Rudolfa Hay, które po paśmie licznych sukcesów i nagród, niedawno obchodziło 16-lecie działalności. Mette miała zaledwie 24 lata kiedy postanowiła stworzyć mekkę duńskiego designu. Jak sama mówi, DNA marki definiowało się naturalnie, na przełomie lat, jednak od zawsze doskonale wiedziała jakie są ramy i jaki konkretny efekt chce uzyskać.

5 lat, tyle czasu dokładnie zajęło Mette, aby przedstawić się światu i dojść do głosu pośród branżowych wyjadaczy.
Dziś marka HAY wyznacza trendy, i z pomocą najzdolniejszych projektantów jest jednym najważniejszych globalnych graczy, bezkompromisowo realizującym swoje wizję.

Marka HAY to aktualnie coś więcej niż tylko meble, to styl życia, to hygge, to sporo luzu i w końcu, odrobina szaleństwa w najlepszym skandynawskim wydaniu.
Głównymi inspiracjami dla marki pozostają moda, architektura i przyroda. To właśnie w swoim letnim domu, pośród wysokich traw i spokojnych wód Morza Północnego czai się duch i energia HAY.
Mette będąca obecnie dyrektorem artystycznym marki, ładuję tam swoje baterie i czerpię najwięcej inspiracji do każdej nowej kampanii i kooperacji.
Od samego początku, z powodzeniem, pozostaje wierna swojej intuicji. Instynktownie komponuje materiały, faktury, kolory i kształty.
Ogromną wartością dla HAY jest energia i chemia międzyludzka w wyniku której powstają najlepsze projekty.

 

Znakiem rozpoznawczym HAY jest bardzo wyraźnie zarysowany kontur i linie, a projekty cechuje prostota z ekskluzywnym detalem, tak jak w przypadku Silhouette Sofa. W Designzoo ogromną popularnością cieszą się serie krzeseł AAC , stołki o sugestywnej nazwie AAS, biurka CPH czy stoły Pyramid.

 

 

NORMANN COPENHAGEN. SURREALISTYCZNY MINIMALIZM.

Normann Copenhagen to duński koncept stworzony przez Jana Andersena oraz Paula Madsena w 1999r., którym to przyświecała idea tworzenia wizjonerskich, ponadczasowych projektów…

Chciałoby się rzec „banał”, bo któremu projektantowi nie zależy na tym aby jego projekty przetrwały próbę czasu ?
Jednak innowacyjność i bezkompromisowość to cechy które charakteryzują Normann Copenhagen, tworząc naprawdę futurystyczny, lecz wciąż skandynawski styl.
Subtelnie zdekonstruowane, klasyczne formy w wyrazistych kolorach to prawdziwa gratka dla koneserów designu.
Normann Copenhagen jest marką, która odważnie i konsekwentnie realizuje spójną wizję świata, niejednokrotnie puszczając do nas oko…
Osobliwa estetyka zapewne nie spełni oczekiwań przeciętnego klienta, jednak my jesteśmy totalnie uwiedzeni…

We flagowym salonie marki w Kopenhadze, duet projektantów proponuje nam kompletną rzeczywistość, od ubrań, butów, wszelakich akcesoriów po meble. Wszystko utrzymane w konwencji surrealistycznego minimalizmu. Otrzymujemy zaproszenie do świata, opartego kolorze, formie i skandynawskich zasadach. Eksperymentalny koncept to starannie wyreżyserowana przestrzeń w której doświadczamy kwintesencji marki, a każda kompozycja pod kuratorskim nadzorem, ukazuję jej inny aspekt.

Normann Copenhagen to wyjątkowo spójna marka która wyrobiła sobie indywidualny i rozpoznawalny styl, który jest bardzo chętnie kopiowany przez inne marki.

 

 

WISHBONE CHAIR

Hans Wegner, modernista, wyznawca nurtu organicznego funkcjonalizmu, twórca wielu ikonicznych projektów w tym najbardziej rozpoznawalnego WISHBONE CHAIR

Zdawać by się mogło, że Wishbone będące ikoną duńskiego designu inspirowane było karłowatymi pniami drzew uformowanymi przez wody Morza Północnego …
Nic bardziej mylnego !
Inspirację zaczerpnięto bowiem blisko siedem tysięcy kilometrów od Danii. Krzesło WISHBONE ma wręcz starożytne korzenie gdyż zainspirowane było niczym innym jak krzesłami dynstii Ming. Odnalezione przez Hansa na obrazie, na którym duńscy handlarze dobijają targu w Chinach krzesło, zostało umiejętnie przekonwertowane na europejskie standardy.

Krzesło WISHBONE to kunszt rzemiosła w najprawdziwszym tego słowa znaczeniu. Niestety, aktualnie na rynku możemy odnaleźć zatrzęsienie podróbek.
Znakiem rozpoznawszym oryginalności krzesła Wishbone jest charakterysyczną deską oparciową w kształcie litery „Y”, wykonanej z całego, nieklejonego kawałka litego drewna. Niepodrabialne są również wrażenia dotykowe…
Dotykając ramy krzesła Wishbone, możemy mieć pewność, że rozpoznamy oryginał gdyż wszelkie obłości są idealnie wyprofilowane, a samo drewno jest nieskazitelnie gładkie.

DESIGN FOR THE PEOPLE

 

Design For the People to sztab czołowych duńskich projektantów
tworzących skandynawską markę, która utożsamia takie cechy jak funkcjonalność, piękno i bezkompromisowość.

„Tworzenie to nie sztuka, tworzenie to entuzjazm” pozornie wyświechtana i trywialna idea która przyświeca wszystkim projektantom w DFTP  zdaję się być prawdziwa. W projektach DFTP rzeczywiście widać zapał i radość tworzenia.

 

Efektowna lampa przy minimalnej ingerencji w przestrzeń ?
Lampa Artist od Design For The People przypominająca skompresowaną kroplę miedzi to idealna propozycja dla, tych którzy cenią niczym na zaburzoną przestrzeń, a wielkie żyrandole zdają się być dla nich zbyt pretensjonalne.
Lampa Artist najlepiej prezentuje się z pojedynkę, jednak w zestawieniu kilku jej odbiór zmienia się diametralnie. Piękna prostota, w której możemy doszukiwać się wielu inspiracji od browarnianych kadzi, przez pęcherzyki powietrza wypuszczane pod powierzchnią wody po talerze perkusyjne. Podobno to właśnie talerze perkusyjne i muzyka były prawdziwą inspiracją dla Bønnelycke MDD do stworzenia lampy Artist.

Lampa STRAP zaprojektowana przez Bjorn+ Balle to klasyczne połączenie najwyższej jakości skóry, metalu i szkła, które przy kształcie w formie bliskiej do stożka daje klasycznie nordycki efekt. Ścięcie wierzchołka nadaje charakteru i pozwala na niemalże wertykalne skierowanie strumienia światła. Lampa STRAP jest bardzo plastyczna i w zależności od konfiguracji kolorystycznej skórzanego paska i metalowego klosza nabiera zgoła innego charakteru.Geometryczna forma dedykowana do nowoczesnych surowych wnętrzach. Lampa STRAP idealnie odnajdzie się w stylu skandynawskim, japońskim industrialnym. Lampa STRAP występuje w trzech odsłonach: lampy sufitowej, ściennej oraz wolnostojącej w kilku zestawieniach kolorystycznych.

f:/Mosaic/share/workareaprepost5912

Belly to ręcznie robiona lampa inspirowana tradycyjnym japońskim imbrykiem i choć pękate linie lampy przywodzą bardziej na myśl Indie lub Maroko to nie sposób odmówić podobieństwa do herbacianego czajnika. Gdy przyjrzymy się jeszcze bliżej dostrzeżemy podobieństwo do curlingowego kamienia, ale być może to zbyt śmiałe porównanie…

 

Uroda i design lamp Artist,Strap oraz Belly została doceniona odpowiednio w 2017r. i 2018r. w którym to otrzymały prestiżową nagrodę RED DOT AWARDS.